Magic Carpet Group – från fjälltoppar till fotbollsarenor

I fotbollen är det ofta målskyttarna som syns, och även hos företag kan det vara vissa stjärnor som sticker ut. Men utan människorna bakom, och resten av laget, så går det inte. Stefan Gustafsson, delägare i GAIS partner Magic Carpet Group, tror att fotbollen och företagen har mycket gemensamt.

2025-05-06 7:00

GAIS

Klubben

Senaste nytt

Huvudbild på nyhet

Stefan Gustafsson är en av ägarna till GAIS partnerföretag Magic Carpet Group. Hans långa relation till GAIS har format hans starka känslor för klubben, och han förklarar varför det är ett självklart val att vara partner.

– Jag spelade själv i klubben på 70-talet, och var dessutom ordförande under slutet av 90-talet fram till år 2000. Jag är verkligen gaisare i själ och hjärta.

– Magic Carpet group är en stark långsiktig partner, vi har har vi flera gemensamma nämnare och tillsammans arbetar vi för att utveckla partnerskapet ytterligare, säger Magnus Sköldmark som har kontakten med företaget.

Det breda företagsnätverket under Magic Carpet Group öppnar dörrar till resor i alla former; från fjälltoppar och fotbollsarenor till glittrande hav och snöklädda berg. En central del utgörs av OLKA och deras träningsresor, men även uthyrning av fjällstugor i både Sverige och Norge via Bengt-Martins, Cruise Markets kryssningar världen över, och det senaste tillskottet, Quality Travel, som arrangerar skidresor till Andorra i Pyrenéerna.

Men resande kommer med ansvar, och det är tydligt att Magic Carpet Group tar hållbarhet på allvar. För varje resenär går en del av pengarna till att plantera träd via OLKA Foundation, och en annan del till organisationens samarbete med Friends.

– Vi jobbar mycket med ungdomslag och vet att fotbollen kan vara både fostrande och utmanande. Att stötta Friends känns därför helt rätt, berättar Stefan.

Under pandemin när många såg stopptecken, såg Stefan och hans team möjligheter. De förvärvade ett nytt bolag och satsade på att digitalisera verksamheten, något som idag har bidragit till deras expansion på flera europeiska marknader. Just det långsiktiga perspektivet är något Stefan också uppskattar hos GAIS. När han beskriver klubbens identitet gör han det med en blandning av respekt och nostalgi.

– Även om vi har som mål att bli stora och framgångsrika så vill vi behålla närheten och den familjära känslan i det vi gör, som jag också minns ifrån min tid i GAIS. Jag tycker att GAIS är en storklubb med småklubbskänsla, och det är viktigt att hitta den gemenskapen och bevara den familjära känslan.

– Vår interna slogan är att goda människor med goda avsikter och goda idéer skapar goda affärer.

På frågan vad företagen kan lära sig av idrottskulturen svarar Stefan snabbt:

– Lagspelet, helt klart. Att alla fyller en funktion. I fotbollen är det ofta målskyttarna som syns, och även hos företag kan det vara vissa stjärnor som sticker ut. Men utan människorna bakom, och resten av laget, så går det inte. Det räcker inte för framgång.

När vi börjar prata om framtiden har Stefan tydliga mål.

– Vi ska vara bäst i klassen på det vi gör, och vara den mest attraktiva arbetsgivaren i resebranschen på de orter där vi har verksamhet. Tanken är också att fortsätta förvärva och förädla nischade företag inom resebranschen, för att fortsätta ha den bredd och utveckling de har idag.

Avslutningsvis frågade vi Stefan vad han vill säga till företag som vill börja samarbeta med GAIS.

– Fortsätter GAIS på den väg de påbörjat, så kommer klubben att höras och synas ännu mer. Redan förra säsongen fick de mycket TV-tid och medial uppmärksamhet – både som klubb, genom spelare och tränare. Jag tror att även företag som inte har någon direkt koppling till GAIS kan se stora fördelar med att synas tillsammans med dem. Klubbens positiva energi, filosofi och strategi är något många företag bör vilja förknippas med och inspireras av.

Text: Nathalie Rönn

No items found.

LÄS FLER RELATERADE NYHETER