logo_faktum

Faktum matchvärd på onsdagens gratismatch

Samarbetet med tidningen Faktum är något som GAIS är väldigt stolta över. Till onsdagens gratismatch är tidningen Faktum matchvärd. I partnerloungen innan match och på innerplan i halvtid kommer Faktum att informera om deras verksamhet och samarbetet med GAIS mot våra partners och publik.

På matchbladet kommer det finnas en Faktum-annons med information om kommande nummer och i vanlig ordning finns det försäljare av tidningen utanför Gamla Ullevi.

När ni köper tidningar av Faktumförsäljare stödjer ni försäljaren, enbart. GAIS får självklart ingen ersättning för detta utan vår uppsida i samarbetet blir att ge ett nytt forum för försäljarna att skapa en livsnödvändig intäkt. Det är en del av det samhällsansvar som föreningen är mycket stolta över och en del i vad värdegrundsarbetet utmynnat i.

En annan del i samarbetet är att bistå Faktum i information till omvärlden om försäljare och deras olika förutsättningar samt hur upplägget för försäljarna ser ut.

Varje Faktumförsäljare köper själv tidningen för 25 kronor styck och säljer den sedan vidare för 50 kronor. När du köper en tidning behåller försäljaren mellanskillnaden.

Varje försäljare har olika bakgrund och förutsättningar. Ett jobb är mer än bara deg på fickan. För vissa är jobbet som gatutidningsförsäljare ett steg tillbaka mot ett mer ordnat liv.
För andra är det ett sätt att hålla sig flytande. Oavsett vilket så handlar tidningsförsäljningen för de flesta om mer än att bara tjäna pengar – att vara Faktumförsäljare innebär att ta ansvar, planera sin vardag, skapa sig rutiner och ett socialt sammanhang.
Vem som helst som är hemlös eller befinner sig i annat socialt utanförskap kan börja sälja Faktum. Kom in och prata med någon i distributionen om du är intresserad.

Faktum har sina lokaler på Chapmans torg 1, Majorna.

Vi har till onsdagens matchvärd valt att visa en film om en av stadens försäljare, Loredana.
Den ligger längs upp på sidan som en av två reklambanners.

Faktumförsäljaren Bertil frontar också den 13:e delen i årets #endelavoss-kampanj på den andra reklambannern iklädd en ”Det ordnar sig-tischa”.